17 tot 18 januari 1989

17 januari Hein Bloemink

Twee en een halfjaar na de mysterieuze verdwijning van het IJmuidense meisje Cheryl Morriën is in buitenlandse kranten een advertentiecampagne van start gegaan die alsnog tot haar opsporing moet leiden. De actie is een initiatief van de Groningse publicist Hein Bloemink die zo met het lot van de ouders Morriën is begaan, dat hij het bedrijfsleven geld heeft gevraagd om de dure advertentiecampagne te kunnen betalen. De Velsense politie zegt geen wonderen van de nieuwe zoekactie te verwachten maar heeft toegezegd politiemensen vrij te maken zodra tips daar aanleiding toe geven. Nieuwsblad van het Noorden.

Internationale kranten oproep om levensteken Cheryl Morriën

In een uiterste poging om nog een levensteken te krijgen van de in 1986 spoorloos verdwenen Cheryl Morriën uit IJmuiden is afgelopen zaterdag een Europees en Noord-Afrika gerichte advertentiecampagne van start gegaan. Telegraaf.

18-01-1989
Groninger ontwikkelt uniek initiatief.

De Groninger publicist Hein Bloemink is met een opmerkelijke, internationale advertentiecampagne begonnen en uiterste poging de in 1986 verdwenen Cheryl Morriën uit IJmuiden op te sporen. Het Turkse dagblad Hürriyet was zaterdag de eerste buitenlandse krant waarin een oproep stond om over de mogelijke verblijfplaats van het meisje te krijgen. Volgens Bloemink leverde de advertentie nog geen reacties op. Op bericht dat gistermorgen in De Telegraaf verscheen over het innicatief van de publicist reageerde wel een aantal mensen.

Bloemink besloot actie te ondernemen nadat hij voor het nog te verschijnen blad 'De Wachtkamer' een interview had gehad met de ouders van het meisje. "Dat leed van die mensen heeft mij enorm aangegrepen". Hij heeft het bedrijfsleven benaderd om advertenties in buitenlandse kranten te betalen. Voor zover bekend is het de eerste keer dat er in Nederland aan gesponsorde opsporing wordt gedaan. De toen zevenjarige Cheryl Morriën verdween op 5 augustus 1986 om half twaalf het ouderlijk huis en sindsdien is er niets meer van haar vernomen. Uitgebreide opsporingsacties in IJmuiden en omgeving leverden in de woorden van Bloemink "nul-komma-nul sporen op." Dat is voor de publicist, die illegale adoptie niet uitgesloten acht, een van de redenen om zijn vizier op het buitenland te richten.

Omdat in de omgeving waar het meisje woonde veel Turken gehuisvest zijn, is de eerste advertentie in de Hürriyet verschenen. Bloemink richt zich voorts op Indonesië, waar de moeder van het kind oorspronkelijk vandaan komt. Marokko en Italië, waar het meisje vlak voor haar verdwijning de vakantie doorbracht, Duitsland en zo mogelijk andere Europese landen. Bloemink: "Ik hou een vinger in de lucht om te kijken waar de wind vandaan komt." Alle tips die bij hem binnenkomen gaan rechtstreeks naar de politie. De Groninger.